Cel przedmiotu:
Kształcenie umiejętności projektowania monumentalnych budynków użyteczności publicznej o skomplikowanej funkcji w środowisku miejskim. Rozwiązywanie problemów bardzo złożonej funkcji, kształtowanie wielokondygnacjowych przestrzeni dla dużych grup ludzi, modelowanie sali o znacznej rozpiętości i kubaturze w oparciu o prawidłowe parametry technologii, akustyki i widoczności oraz opanowanie umiejętności wykreowania budynku o wyjątkowej bryle i niepowtarzalnej, indywidualnej estetyce właściwej dla lokalizacji i funkcji obiektu.
Ogólny opis przedmiotu:
Zadanie polega na zaprojektowaniu dużego (4000-6000 m2 funkcji podstawowej), wielofunkcyjnego obiektu użyteczności publicznej o złożonej technologii i przynajmniej jednej wielofunkcyjnej sali z widownią na min 600 miejsc. Celem jest poszukiwanie architektury, w której funkcja, forma, konstrukcja i technologia stanowią jedność.
W różnych grupach, zależnie od decyzji prowadzących może to być: teatr, filharmonia, wielofunkcyjna hala widowiskowo-sportowa, kino festiwalowe lub inny wielofunkcyjny budynek kultury np. duże muzeum) z rozbudowanym programem usługowym i garażem. Inne dopuszczalne tematy: wielofunkcyjny obiekt edukacyjny, centrum kongresowe, wielofunkcyjny wieżowiec, węzeł komunikacyjny z rozbudowanym programem towarzyszącym (dworzec lotniczy lub kolejowy).
W przypadku wielofunkcyjnego programu obiektu kultury przekraczającego powierzchnię 10000 m2 dopuszczalne jest opracowanie projektów przez dwuosobowe zespoły z wyraźnym określeniem podziału na dwie części funkcjonalne.
Treści kształcenia:
Podstawowa problematyka projektu, w trakcie zajęć wymagane jest:
- zdefiniowanie programu funkcjonalnego z uwzględnieniem technologii;
- zaprojektowanie układ przestrzennego odpowiadającego uwarunkowaniom miejskiej lokalizacji i reprezentacyjnego otoczenia budynku;
- stworzenie racjonalnej wewnętrznej struktury budynku opartej o prawidłowo zaprojektowany wielofunkcyjny program;
- zaprojektowanie odpowiedniego do funkcji wyrazu architektonicznego – z uwzględnieniem bryły, materiałów, detalu, zagospodarowania otoczenia budynku;
- podjęcie próby zaprojektowania logicznej i atrakcyjnej konstrukcji definiującej wnętrza holu i głównej sali obiektu;
- uwzględnienie technologii przestrzeni dla instalacji i racjonalnego systemu wentylacji.
Metody nauczania, formy prowadzenia zajęć:
Kształtowanie warsztatu projektowego i zdobywanie wiedzy praktycznej w zakresie twórczego myślenia i projektowania wielofunkcyjnych obiektów o złożonej technologii.
Doskonalenie umiejętności zapisu, komunikowania oraz prezentacji rozwiązań (szkic, model, rysunki techniczne, wizualizacja, tekst)
Zajęcia stacjonarne - w formie ćwiczeń projektowych obejmujących kolejne uszczegółowienia rozwiązań funkcjonalnych, architektonicznych, konstrukcyjnych, budowlanych, technicznych i instalacyjnych.
Kolejne fazy projektu omawiane są w zakresie założeń i oczekiwanych rezultatów, w trakcie każdego z nich odbywa się prezentacja ustna i graficzna, dyskusja i omówienie wyników.
W połowie semestru odbywa się wspólny przegląd projektów we wszystkich grupach umożliwiająca poznanie i omówienie problematyki projektowania obiektów o różnej funkcji.
Projekt kończy prezentacja i wystawa prac dla wszystkich grup zajęciowych w formie trzech plansz 100/70 cm oraz makiet.
- Prowadzący: Piotr Trębacz